Cursus 8D-Protocol voor probleemoplossing

Cursus Disciplined Problemsolving Protocol (8D)

Deelnemers van de cursus Disciplined Problemsolving Protocol (8D) inzicht verschaffen in de juiste toepassing en werking van team-gestuurde probleemoplossing (gebaseerd op de werkwijze voor "disciplined problemsolving" in de automobielindustrie) bij (productie)problemen volgens een gestructureerde aanpak en communicatie.

Inhoud Cursus Disciplined Problemsolving Protocol (8D)

  • Het stappenplan en logica achter Disciplined Problemsolving (‘8D’)
  • Klachtcategoriën, aanvliegroutes en specifieke afhandeling
  • Symptoom-Faalwijze-Oorzaak; juiste adressering en opvolging
  • Opbouw van het protocol en effectieve communicatie naar de klant
  • Invloed van klant-specifieke eisen aan klachtafhandeling
  • Diverse voorbeelden en cases in groepsverband
  • Relatie met FMEA en Control Plan

Bijzonderheden

‘8D’ (afkomstig van Ford) is een gestructureerde werkwijze om (productie)problemen te analyseren en op te lossen op basis van feiten en wordt wereldwijd toegepast in allerlei vormen en maten.

Tijdens de cursus wordt gefocusseerd op de juiste interpretatie van de stappen voor een goede probleemoplossing. Voor achterliggende kwalitatieve en kwantitatieve tools verwijzen wij graag naar onze module ‘Kwaliteitstechnieken-basis’ waarin een scala aan generieke kwaliteitstechnieken wordt behandeld om te komen tot de oorzaak van een probleem en naderhand de effectiviteit van de oplossing te kunnen verifiëren. Rode draad in deze cursus is stap voor stap de juiste interpretatie en toepassing doorgronden d.m.v. interactieve oefeningen. Deelnemers kunnen bedrijfsspecifieke cases/vraagstukken inbrengen in het programma.

Deze cursus kan uitgebreid worden met de cursus ‘Kwaliteitstechnieken-Basis’ die voor veel situaties kunnen helpen om gegevens te analyseren om te zetten in bruikbare informatie.

Na het volgen van cursus kunnen deelnemers voor vragen omtrent de juiste interpretatie van het geleerde bij toepassing in de eigen bedrijfsomgeving terugvallen op de docent middels vraagstelling via e-mail of live on-line. Voorwaarde hierbij is wel dat de lessen volledig gevolgd zijn.

Vragen?

Direct contact

Neem contact op met een STODT medewerker

Annemiek
socialmedia
Cookie instellingen

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van uw interesse en kun je informatie delen via social media. Op de cookiepagina kunt u altijd uw instellingen weer wijzigen. Privacy Statement | Naar cookiepagina

weigeren accepteren